۱۳۸۹ دی ۲۴, جمعه

Strategic Market Management By: David A. Aaker

کتاب شماره 1:
Strategic Market Management 
By: David A. Aaker, 
مدیریت استراتژیک بازار، 
نوشته دیوید آکر، ترجمه دکتر احمد روستا، ویراستار علمی مجتبی اسدی، 2009، انتشارات گروه پژوهشی صنعتی آریانا




فصل اول: مدیریت استراتژیک بازار معرفی و طرح کلی
برنامه ها مهم نیستند، برنامه ریزی است که اهمیت دارد ( دوایت دی. آیزنهاور)

استراتژیست ها برای تدوین استراتژیهای موفق و موثر برای سازمان خود به 5 قابلیت زیر نیاز مند هستند: 
  1. تحلیل استراتژیک: توانایی پیش بینی روندها، برآورد آثار این روندها و تشخیص آنها از مدهای زود گذر 
  2. نوآوری: بسیار ضروری است که سازمانها بتوانند محیطی درست کنند که از نوآوری حمایت کند و در نهایت بتوانند این نوآوری ها را به محصولات قابل عرضه در بازار تبدیل کنند
  3. ساختار های چند کسب و کاره: استفاده از ساختار غیر متمرکز به منظور استفاده از هم افزایی، فعالیتی پیچیده و زمان بر است. 
  4. خلق مزایای رقابتی پایدار
  5. توسعه خط مشی رشد
استراتژی کسب و کار دارای چهار بعد است:
  1. استراتژی سرمایه گذاری محصول-بازار: کجا رقابت کنیم؟ 
    • گاهی اوقات مهمترین تصمیم این است که از چه چیز دوری کنید
    • مهمتر از حوزه کسب و کار، پویایی حوزه هاست، یعنی در آینده  نزدیک چه تغیییرات در حوزه رقابت ما پیش می آید. 
    • در این بعد معمولاً باید یکی از استراتژیهای توسعه محصول، نفوذ به بازار، تنوع بخشی ، توسعه بازار را با توجه به ترکیب سبد محصولات و نیز بازارهای جدید و فعلی انتخاب نمود.
2. گزاره ارزش مشتری:
  • گزاره ارزش باید از نظر مشتری کاملاً مناسب و معنادار باشد. 
  • گزاره ارزش موارد زیر را برای مشتری فراهم می کند: ارزش خوب، برتری و تمایز در یک صفت، بالاترین کیفیت، وسعت سبد محصولات، نوآوری و ....
3. دارایی ها و قابلیت ها:
  • قابلیت استراتژیک آن چیزی است که یک واحد کسب و کار آن را به خوبی انجام می دهد و برای آن کسب و کار اهمیت دارد
  • هم افزایی که از فعالیت چندین دارایی و قابلیت استراتژیک در یک کسب و کار بوجود می آید بسیار با ارزش است زیرا تنها دارایی سازمان است که به هیچ وجه قابلیت کپی برداری ندارد
4. استراتژی ها و برنامه های عملیاتی

معیار های انتخاب استراتژی های کسب و کار
- بازده سرمایه گذاری قابل توجه است؟
- آیا مزیت رقابتی پایداری وجود دارد؟ برای دست یابی به یک مزیت رقابتی پایدار، باید از دارایی ها و قابلیت های سازمانی بهره بگیرید و نقاط ضعف آن را خنثی سازد، کسب و کار را بر اساس نیاز های پایه ای مشتری تعریف کنید و نه بر اساس محصولات
- آیا استراتژی در آینده موفق خواهد بود؟ (قابلیت انعطاف دارد)
- آیا استراتژی قابل اجراست؟
- آیا استراتژی با دیگر استراتژی های سازمان همخوان است؟

مدیریت استراتژیک بازار
 مدیریت استراتژیک بازار سیستمی برای کمک به مدیریت برای خلق، تغییر یاحفظ استراتژی کسب و کار و خلق چشم انداز استراتژیک است. مدیریت استراتژیک بازار درگیر تصمیماتی است که تاثیری ویژه و دراز مدت بر سازمان می گذارند. 


اهداف مدیریت استراتژیک بازار
  • اهمیت دادن به انتخاب های استراتژیک را سرعت بخشد
  • به تغییر در کسب و کار کمک کند
  • دیدگاهی بلند مدت ببخشد
  • تصمیمات مربوط به تخصیص منابع را آشکار سازد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر