کتاب شماره 1:
فصل اول: مدیریت استراتژیک بازار معرفی و طرح کلی
معیار های انتخاب استراتژی های کسب و کار
- بازده سرمایه گذاری قابل توجه است؟
- آیا مزیت رقابتی پایداری وجود دارد؟ برای دست یابی به یک مزیت رقابتی پایدار، باید از دارایی ها و قابلیت های سازمانی بهره بگیرید و نقاط ضعف آن را خنثی سازد، کسب و کار را بر اساس نیاز های پایه ای مشتری تعریف کنید و نه بر اساس محصولات
- آیا استراتژی در آینده موفق خواهد بود؟ (قابلیت انعطاف دارد)
- آیا استراتژی قابل اجراست؟
- آیا استراتژی با دیگر استراتژی های سازمان همخوان است؟
مدیریت استراتژیک بازار
مدیریت استراتژیک بازار سیستمی برای کمک به مدیریت برای خلق، تغییر یاحفظ استراتژی کسب و کار و خلق چشم انداز استراتژیک است. مدیریت استراتژیک بازار درگیر تصمیماتی است که تاثیری ویژه و دراز مدت بر سازمان می گذارند.
اهداف مدیریت استراتژیک بازار
Strategic Market Management
By: David A. Aaker,
مدیریت استراتژیک بازار،
نوشته دیوید آکر، ترجمه دکتر احمد روستا، ویراستار علمی مجتبی اسدی، 2009، انتشارات گروه پژوهشی صنعتی آریانا
فصل اول: مدیریت استراتژیک بازار معرفی و طرح کلی
برنامه ها مهم نیستند، برنامه ریزی است که اهمیت دارد ( دوایت دی. آیزنهاور)
استراتژیست ها برای تدوین استراتژیهای موفق و موثر برای سازمان خود به 5 قابلیت زیر نیاز مند هستند:
- تحلیل استراتژیک: توانایی پیش بینی روندها، برآورد آثار این روندها و تشخیص آنها از مدهای زود گذر
- نوآوری: بسیار ضروری است که سازمانها بتوانند محیطی درست کنند که از نوآوری حمایت کند و در نهایت بتوانند این نوآوری ها را به محصولات قابل عرضه در بازار تبدیل کنند
- ساختار های چند کسب و کاره: استفاده از ساختار غیر متمرکز به منظور استفاده از هم افزایی، فعالیتی پیچیده و زمان بر است.
- خلق مزایای رقابتی پایدار
- توسعه خط مشی رشد
- استراتژی سرمایه گذاری محصول-بازار: کجا رقابت کنیم؟
- گاهی اوقات مهمترین تصمیم این است که از چه چیز دوری کنید
- مهمتر از حوزه کسب و کار، پویایی حوزه هاست، یعنی در آینده نزدیک چه تغیییرات در حوزه رقابت ما پیش می آید.
- در این بعد معمولاً باید یکی از استراتژیهای توسعه محصول، نفوذ به بازار، تنوع بخشی ، توسعه بازار را با توجه به ترکیب سبد محصولات و نیز بازارهای جدید و فعلی انتخاب نمود.
- گزاره ارزش باید از نظر مشتری کاملاً مناسب و معنادار باشد.
- گزاره ارزش موارد زیر را برای مشتری فراهم می کند: ارزش خوب، برتری و تمایز در یک صفت، بالاترین کیفیت، وسعت سبد محصولات، نوآوری و ....
- قابلیت استراتژیک آن چیزی است که یک واحد کسب و کار آن را به خوبی انجام می دهد و برای آن کسب و کار اهمیت دارد
- هم افزایی که از فعالیت چندین دارایی و قابلیت استراتژیک در یک کسب و کار بوجود می آید بسیار با ارزش است زیرا تنها دارایی سازمان است که به هیچ وجه قابلیت کپی برداری ندارد
معیار های انتخاب استراتژی های کسب و کار
- بازده سرمایه گذاری قابل توجه است؟
- آیا مزیت رقابتی پایداری وجود دارد؟ برای دست یابی به یک مزیت رقابتی پایدار، باید از دارایی ها و قابلیت های سازمانی بهره بگیرید و نقاط ضعف آن را خنثی سازد، کسب و کار را بر اساس نیاز های پایه ای مشتری تعریف کنید و نه بر اساس محصولات
- آیا استراتژی در آینده موفق خواهد بود؟ (قابلیت انعطاف دارد)
- آیا استراتژی قابل اجراست؟
- آیا استراتژی با دیگر استراتژی های سازمان همخوان است؟
مدیریت استراتژیک بازار
مدیریت استراتژیک بازار سیستمی برای کمک به مدیریت برای خلق، تغییر یاحفظ استراتژی کسب و کار و خلق چشم انداز استراتژیک است. مدیریت استراتژیک بازار درگیر تصمیماتی است که تاثیری ویژه و دراز مدت بر سازمان می گذارند.
اهداف مدیریت استراتژیک بازار
- اهمیت دادن به انتخاب های استراتژیک را سرعت بخشد
- به تغییر در کسب و کار کمک کند
- دیدگاهی بلند مدت ببخشد
- تصمیمات مربوط به تخصیص منابع را آشکار سازد
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر